sluiten

Het SDM-jaarverslag over 2023 is uit

Het jaarverslag van Stichting Democratie en Media over 2023 is verschenen. Het was voor ons weer een veelbewogen jaar. We hebben succesvol verder gebouwd aan het versterken van SDM als organisatie: een groter team, een nieuwe website en een proactieve werkwijze.

Daarnaast hebben we Fonds Burgerbewegingen opgericht – een experimenteel nieuw programma om initiatieven van burgers een impuls te geven – en andere fondsen daarbij betrokken. We organiseerden besloten bijeenkomsten waar journalisten vrijuit van gedachten konden wisselen over de grote uitdagingen waar zij voor staan. We lanceerden een oproep tot aanvragen voor toegang tot het recht om onderbelichte of kwetsbare perspectieven hierin te versterken. En dat naast de vele tientallen grants en andersoortige steun die we verstrekten aan mensen en organisaties die onze missie versterken.

Lees in het jaarverslag vooral het aangrijpende stuk over de afscheidsbrieven van twee jonge Parool-strijders, aan hen zijn wij bij SDM schatplichtig. Ook een aanrader is het interview met Rob Wijnberg van De Correspondent, bomvol inzichten over hoe de journalistiek (niet) werkt. Bekijk de beslisboom ‘Is het journalistiek of activisme?’ (op p. 50) en lees alles over ons gloednieuwe Civil Movements Fund.

In dit jaarverslag vind je uiteraard ook algemene informatie over de organisatie, het bestuur en toezicht, de resultaten en een overzicht van de initiatieven die SDM in 2023 steunde. De prachtige illustraties zijn van Margriet Osinga.

Veel leesplezier gewenst!