Beeldvorming van moslima’s in Nederlandse media
Cigdem Yuksel
Een onderzoek naar de representatie van moslima’s in de beeldbank van het ANP.
De beeldvorming van moslima’s door de media wordt niet alleen bepaald door de woorden die worden gekozen, maar ook door de foto’s die hierbij worden gebruikt. Om inzicht te krijgen in welke foto’s van moslima’s aan de Nederlandse media worden aangeboden, besloot fotograaf Cigdem Yuksel samen met zelfstandig onderzoeker Ewoud Butter onderzoek te doen naar de representatie van moslima’s in de beeldbank van het ANP.
De belangrijkste zaken die aan het licht komen in dit onderzoek is de beeldvorming in foto’s en in het bewaarsysteem van de beeldbank. Zo zijn op bijna alle foto’s de vrouwen gesluierd of dragen ze een niqaab. Ze zijn zelden zichtbaar als burgers die actief bijdragen aan de samenleving, bijvoorbeeld als werknemer, leidinggevende of vrijwilliger.
Daarnaast blijkt dat de omschrijvingen en zoekwoorden vaak stigmatiserend of stereotyperend taalgebruik bevatten. Woorden als allochtoon, integratie, inburgering, islamisering, islam en hoofddoek domineren. Deze woorden zijn deels bepalend voor de context waarin de foto’s terechtkomen in de media.
“Er is sprake van een proces dat stereotypen en frames in stand houdt en versterkt. Door woorden als integratie, islamisering, inburgering die in berichtgeving verschijnen te verbinden aan de gefotografeerde moslima’s in de beeldbank, is er een kans dat deze beelden door een fotoredacteur opnieuw in deze context geplaatst zullen worden.”
Cigdem Yuksel (2021):