sluiten

Gezocht: Communicatiespecialist

Over SDM
Stichting Democratie en Media (SDM) is opgericht door de moedige mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog de illegale verzetskrant Het Parool in the Netherlands during World War II. This history gives us a deep-rooted awareness that the democratic rule of law and a healthy, free press need ongoing awareness and support. Together, they form the foundation of a free, just and open society in which the equality of all citizens is guaranteed.

SDM zet zich in voor een sterk en pluriform medialandschap dat onze democratische rechtsstaat goed laat functioneren, en voor het stimuleren van wezenlijke gesprekken en reflectie over de democratie van morgen en overmorgen. Daarbij richt SDM zich vooral op het beschermen van een solide media-infrastructuur, het bevorderen van een reflectieve mediasector die zichzelf steeds opnieuw weet uit te vinden, en op het mogelijk maken van vernieuwende inhoud die het publieke denken voedt over de toekomst van onze liberale democratie.

Als ideële aandeelhouder in DPG Media en De Correspondent bewaakt SDM de onafhankelijkheid en pluriformiteit van journalistieke mediaproductie. Daarnaast organiseert SDM diverse (besloten) bijeenkomsten voor journalisten en mediaprofessionals, en stimuleert zij het publieke debat door actief belangrijke ontwikkelingen te agenderen. Waar relevant investeert SDM in initiatieven die bijdragen aan haar missie.

Over de functie
Als Communicatiespecialist geef je mede vorm aan de manier waarop SDM zich presenteert, positioneert en uit. Je vertaalt kennis, onderzoek en activiteiten naar aansprekende content voor diverse doelgroepen, en speelt zo een sleutelrol in het succesvol uitdragen van SDM’s missie en strategie.

In deze functie coördineer je projecten die onze externe communicatie en profilering versterken. Zo zal SDM haar website vernieuwen in het kader van de nieuwe strategische beleidsperiode, waar ook een vernieuwd jaarverslag bij hoort. Ook ben je in deze functie verantwoordelijk voor het actief delen van kennis en expertise over media voor democratie, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven en SDM’s online kanalen. Je bereidt bijdragen aan panels en lezingen voor, onderhoudt waardevolle relaties en creëert impactvolle content. Je werkt graag tegelijkertijd aan verschillende projecten, bent gedreven, hebt affiniteit met SDM’s doelstellingen, haalt plezier uit het verbinden van inhoud en vorm, en uit het creëren van overzicht en structuur. Je bent flexibel, werkt graag samen, denkt actief mee en draagt met een open blik bij aan een organisatie in ontwikkeling. Schrijven is een belangrijk onderdeel van je werk, maar je vindt het ook leuk om andere soorten content te ontwikkelen die bijdragen aan de profilering van SDM.

Hoofdactiviteiten

  • Strategische profilering: het mede-ontwikkelen en bewaken van de strategische profilering van SDM, en het signaleren van kansen hierin.
  • Contentcreatie en redactie: zorgen voor een goede vertaalslag van kennis, onderzoek en activiteiten naar aansprekende content voor diverse doelgroepen. Schrijven van teksten voor social media, de website, nieuwsbrieven en een eerste aanzet doen voor opiniestukken. Controleren en redigeren van content die door collega’s is geschreven.
  • Coördinatie projecten: coördineren van meerdere projecten tegelijk, waarbij je de voortgang bewaakt en tijdig eventuele knelpunten oplost of signaleert. Op korte termijn willen we starten met een Instagrampagina, de vertaling van kennis en onderzoek naar deelbare content, het maken van video- en beeldcontent en delen van thematische nieuwsbrieven. Ook gaan we de website en het jaarverslag vernieuwen. Hierin speel je een belangrijke rol.
  • Onderhouden netwerk: Het onderhouden van contacten met uiteenlopende externe partijen en leveranciers. Zorgen voor een goede vertaalslag tussen inhoudelijke ideeën en praktische uitvoering, bijvoorbeeld door eigen content uit te zetten bij freelance schrijvers, het instrueren van fotografen, en een inhoudelijke voorbereiding van koffie-afspraken, panels, lezingen en bijeenkomsten.

Kwalificaties

  • Hbo-denk- en/of -werkniveau, bij voorkeur in communicatie, media, journalistiek of een vergelijkbare opleiding.
  • Minimaal drie tot vijf jaar ervaring als communicatiemedewerker of in een vergelijkbare functie met een focus op contentontwikkeling.
  • Kennis van en ervaring met social media, contentstrategie, digitale communicatie.
  • Kennis van fotografie, video en beeldbewerking is een pré.
  • Creatief en proactief in het vertalen van complexe inhoud en informatie naar toegankelijke content.
  • Sterke samenwerkingsvaardigheden, zowel intern als met externe partijen.
  • Affiniteit met de domeinen journalistiek, media, democratie en rechtsstaat.
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal.

Vaardigheden

  • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling.
  • Zelfstandig en hands on kunnen werken en tegelijkertijd effectief kunnen samenwerken in een team en met een uiteenlopend netwerk van stakeholders.
  • Sterke organisatie- en planningsvaardigheden; meerdere projecten tegelijk kunnen coördineren.
  • Inhoud kunnen vertalen naar concrete activiteiten en vormen.
  • Bestand tegen een open en flexibele werkomgeving waar niet alles vastligt.
  • Coördineren: overzicht behouden en zorgen dat processen met meerdere betrokkenen goed verlopen.

Wat wij bieden

  • Een functie van 32 uur (0.8 fte) met een arbeidsovereenkomst voor één jaar en de intentie tot verlenging bij goed functioneren.
  • 8% vakantiegeld, een reiskostenvergoeding, pensioenregeling en uitstekende scholings- en ontwikkelmogelijkheden.
  • Een laptop en de vergoeding van telefoonkosten.
  • Een werkplek in het hart van Amsterdam.
  • Een brutosalaris tussen de €4300 en €5800 op basis van 40 uur. Inschaling afhankelijk van ervaring.

Solliciteren?
Herken je je in het profiel en ben je geïnteresseerd in de functie, dan zien we jouw sollicitatie graag tegemoet. We ontvangen graag een motivatiebrief en cv als pdf-bestand die je kunt sturen naar solliciteren@sdm.nl. Wil je meer weten over de functie of de procedure? Neem dan contact op met Mieke de Vos, hoofd strategie & organisatie, m.devos@sdm.nl.

De deadline voor sollicitaties is 31 december 2025. De eerste ronde gesprekken vindt plaats in de week van 12 januari. Een assessment kan onderdeel uitmaken van de procedure.

SDM wil als organisatie een afspiegeling zijn van de samenleving en zoekt daarvoor actief naar nieuwe collega’s die de diversiteit binnen ons team versterken.

delen: