
Impact Lab
Trainingsprogramma voor makers om impact te maken met hun verhalen
Ons land is gezegend met veel journalisten die nieuws op een gedegen wijze onderzoeken, beschrijven en becommentariëren. Toch is het voor nieuwsmedia niet altijd even gemakkelijk om hun verhalen bij het publiek te krijgen. In het hedendaagse medialandschap heerst een overvloed aan informatie en een schaarste aan aandacht, waardoor journalisten met allerlei vormen van entertainment moeten concurreren om de nieuwslezer te bereiken.
Het Impact Lab wil deze opgave, die af en toe onmogelijk lijkt, heeft hoofd bieden. De organisatie helpt met de verspreiding van non-fictie verhalen van onder meer journalisten. Ze richt zich op de doelgroep van een verhaal, maar ook de vraag welke handvatten deze groep nodig heeft om sociale verandering teweeg te brengen.
Impact Lab biedt verhalenvertellers een training aan van negen maanden, waarin het opdoen van kennis wordt afgewisseld met praktische workshops en een traineeship. De deelnemers leren een impactstrategie op te stellen en bouwen tegelijkertijd een netwerk op van andere impactmakers, NGO’s en financiers. Uiteindelijk leert Impact Lab deze mensen de beoogde doelgroep te bereiken, een verhaal in het juiste frame te zetten en gemeenschappen aan te zetten tot actie.
Stichting Democratie en Media stimuleert het toekomstgericht denken in de journalistieke sector. Impact Lab draagt hieraan bij door journalisten nieuwe, effectieve manieren van communiceren bij te brengen, waardoor nieuwsbedrijven financieel gezond hun belangrijke rol kunnen blijven vervullen.