
10 Minuten Jeugd Journaal (The Back Lot)
Dagelijks nieuwsbulletin om Surinaamse jongeren te betrekken bij de actualiteit
In de Surinaamse samenleving wordt traditioneel van kinderen verwacht dat ze luisteren naar volwassenen zonder gestimuleerd te worden om zelf kritisch na te denken of actief deel te nemen aan gesprekken. Die ingebakken cultuur ontneemt veel jongeren de kans om zich mondeling te uiten, kritisch te denken en zelfvertrouwen op te bouwen, vindt The Back Lot. Dat belemmert hun actieve participatie in de maatschappij.
Het 10 Minuten Jeugd Journaal van The Back Lot wil jongeren engageren door ze actief te betrekken bij het nieuws en een platform te bieden waarop ze hun mening respectvol kunnen uiten. Hierdoor worden ze mondiger, kritischer en leren ze dat hun stem telt: een essentiële vaardigheid voor hun toekomstige rol in de samenleving. Daarnaast hanteert het 10 Minuten Jeugd Journaal een constructieve en begrijpelijke benadering, om de negatieve effecten van de overweldigende actualiteit te minimaliseren.
The Back Lot is in 2002 opgericht voor de sociaal-culturele ontwikkeling van Surinaamse jongeren in een digitaliserende wereld. De organisatie produceerde diverse films, documentaires, bewustwordingscampagnes en filmfestivals en opende een bioscoop en opleidingsinstituut. Het meest iconische project blijft het 10 Minuten Jeugd Journaal, dat inmiddels vijf keer per week wordt uitgezonden op drie kanalen.
Stichting Democratie en Media steunt The Back Lot wegens haar inzet voor het betrekken van jongeren bij de democratie en actualiteit. Het stelt deze groep in staat zich te ontwikkelen tot kritische, respectvolle burgers die volwaardig kunnen deelnemen aan het democratische proces.